Er zijn veel verschillende soorten elektrische auto's. De meest bekende soort is de volledig elektrische auto. Deze auto's hebben alleen een accu die moet worden opgeladen om te kunnen rijden. Naast de volledig elektrische auto heb je ook nog de plug-in hybride. Dit is een combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor. Wat de verschillen zijn en welke varianten er nog meer zijn, leggen we je uit.
Volledig elektrisch
We beginnen bij de meest bekende variant, de volledig elektrische auto. Deze auto wordt aangedreven door motoren die hun energie halen uit de tractiebatterij. De auto stoot tijdens het rijden geen CO2 uit en maakt nauwelijks geluid. Een volledig elektrische auto is ook volledig afhankelijk van de accu die opgeladen moet zijn. De accu kan worden opgeladen bij een laadpaal. Dit kan een snellader (DC) of een normale laadpaal (AC) zijn. Het opladen van de accu kan thuis, bij bedrijven of onderweg. Door de in sommige gevallen beperktere actieradius, is het handig dat er steeds meer laadpalen bijkomen langs de openbare weg, zodat je overal kunt laden als dat nodig is.
Plug-in hybride
De plug-in hybride heeft zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. De auto kan worden opgeladen aan een laadpaal of door regeneratief remmen. Laatstgenoemde houdt in dat de accu wordt opgeladen tijdens het afremmen. De plug-in hybride is ideaal voor mensen die kleine afstanden rijden en dit elektrisch willen doen. De meeste plug-in hybrides hebben een elektrische range van 40 á 50 km. Als de accu leeg is schakelt de auto over op de verbrandingsmotor. Daarnaast kan de elektromotor bijspringen in het geval dat er veel vermogen aan de verbrandingsmotor wordt gevraagd. Doordat de auto ook langere afstanden kan rijden, is deze vorm van in ieder geval deels elektrisch rijden erg populair.
Elektrische auto met Range extender
De elektrische auto met Range extender is vergelijkbaar met de plug-in hybride. Echter zijn er ook verschillende tussen deze twee varianten van de elektrische auto. Een range extender zorgt er voor dat de elektrische actieradius vergroot wordt en wordt alleen aangedreven door de elektromotor. Bij de plug-in hybride is een grote verbrandingsmotor ingebouwd en een kleine elektromotor. Bij de Range extender is dit juist andersom. De verbrandingsmotor werkt als een soort hulpaggegraat die extra elektrosche kilometers genereerd als de accu dreigt leeg te raken.